ZAHRADA
Projekt s názvem „ZAHRADA V PŘÍRODNÍM STYLU PRO MATEŘSKOU ŠKOLU POVRLY“ byl realizován ve školním roce 2020 – 2021. Během realizace prošla školní zahrada významnou proměnou. Hlavním cílem výzvy NPŽP byl a je rozvoj environmentálního vzdělávání a výchovy předškolních dětí a zkvalitnění technického a didaktického zázemí pro výuku a výchovu ve venkovním prostředí.
Projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.
Celkové způsobilé výdaje: 570 120,00 Kč
Výše příspěvku SFŽP ČR: 484 620,00 Kč
Výše příspěvku žadatele: 85 518,00 Kč
Ekologický institut Veronika nám v 13. 5. 2021 udělil prestižní plaketu „PŘÍRODNÍ ZAHRADA“. Touto plaketou u vstupu do zahrady dáváme najevo svoji filozofii a snažíme se šířit myšlenku trvale udržitelného zahradničení.
Zeměklíčkova zahrádka leží v blízkosti lesa, na okraji obce v areálu ZŠ a MŠ Povrly. Hlavní myšlenkou zahrady je vytvoření vztahu mezi rostlinami, herními prvky a aktivitou dětí. Zahrada dětem poskytuje kontakt s přírodou, nabízí prostor pro hru, zábavu, pozorování, pěstování, relaxaci a poznání. V březovém háji lze z houpajících sítí vnímat příjemné rozptýlené světlo a šelest listí. Skupina vrb je ideální prostor k prolézání. Pod lípami se skrývá blátoviště, pod javory zas bosonohý chodník. Vzrostlé stromy doplňují mladé habry a duby. V zahradě je mnoho druhů keřů - rybízy, ostružiny, maliny, josty, angrešty, arónie a lísky. Tři kruhové habrové keře a skalník vytváří intimní přírodní pokojíčky. Ve vyvýšených záhoncích děti pěstují bylinky, zeleninu i ovoce. Samozřejmostí je systém zachytávání dešťové vody a kompostování. Dominantou zahrady jsou vrbičkové stavby, dvě velká tee-pee a rozlehlé ohniště pro společenská setkání. Pro zvířátka jsou v zahradě umístěny budky, krmítka, domečky a pítka.
Indiánské tee-pee
Výstavba dvou tee-pee poskytne prostor pro realizaci výchovně - vzdělávacích a relaxačních aktivit pro každou třídu a to i za méně příznivých rozptylových podmínek či povětrnostních podmínek. Poskytne prostor pro mnoho různorodých činností, které je vždy lepší realizovat venku. Umožní dětem venku odpočívat také v čase po obídku. Děti zde budou moci realizovat vše, co jsou zvyklé realizovat uvnitř budovy, avšak venku na čerstvém vzduchu s neomezeným venkovní prostorem a neomezeným množstvím podnětů k rozvoji vlastní osobnosti. Tee pee bude také prostorem pro projektové dny a komunitně osvětová setkávání pro veřejnost. A v neposlední řadě pak poslouží i jako místo, kde budou moci děti v klidu posvačit bez zbytečných přesunů do budovy mateřské školy a zase zpět.
Aktivity: pozorování, zábava, relaxace, hra, péče o výsadby, vzdělávání.
Financováno z dotace.
Vyvýšené záhony
Význam vyvýšených záhonků pro zahradu je jednoznačně pozitivní. Rostliny mají více světla, jsou chráněny před některými druhy nežádoucích živočichů, protože vyvýšením je pro ně vytvořena bariéra. Při jeho budování se lze zbavit vybraného biologického odpadu, který lze uložit do spodní části záhonu, kde se postupně přemění v potřebné živiny. Práce na vyvýšeném záhonu jsou přehlednější a mohou být vyučujícím i dětmi lépe organizovány. Děti pomáhají již při zakládání. Práce na vyvýšeném záhonu rozšíří možnosti vzdělávání na školní zahradě nejen ve znalostech a dovednostech, ale také v postojích. Děti se učí manuální zručnosti při péči o záhon, ale také vzájemné komunikaci, spolupráci i odpovědnosti za odvedenou činnost. Výpěstky dále zpracovávají, využívají se ve školní kuchyni, mohou obohatit jídelníček dětí.
Aktivity: pěstitelské činnosti, smyslové hry, pozorování.
Financováno z dotace.
Bosonohý chodník
Na pocitovém chodníku může každý vyzkoušet, jak se chodí po různých typech povrchů. Chodník je vybudovaný z materiálu, který má na povrchu určitou strukturu, působící na bosé nohy jako podněty, které stimulují plosky chodidel. Děti i dospělí si na něm mohou vyzkoušet chůzi a přitom se zaměřit na dotykové pocity nohou. Vnímat svět bosými nohami "tak trochu jinak". Chodník může být využit na různé hry nebo aktivity, které pomáhají rozvíjet hmatové vnímání, motoriku i sociální dovednosti, což výrazně podpoří celostní rozvoj dětí. Své pocity mohou děti vyjadřovat slovně nebo neverbálně, čímž posilují své schopnosti komunikační v návaznosti na smyslové vnímání. Procházet po chodníku mohou děti s očima otevřenýma, zavřenýma nebo se zavázanýma. Děti se tak učí vnímat přírodu všemi smysly a vytváří si k ní pozitivní vztah. Prvek je součástí pohybových, smyslových a EVVO aktivit na školní zahradě.
Aktivity: chůze, hra s rozvojem hmatového vnímání, zábava, hra, relaxace.
Financováno z dotace.
Vrboviště
Stavby z vrbiček na zahradě jsou podnětné prvky, které začínají svůj život po dokončení, stejně jako habr se i vrba proměňuje v ročních obdobích, ve kterých lze demonstrovat životní cyklus této dřeviny. Po zasazení - koření, na prutech raší listy, rostou a časem získávají vyšší pevnost. V jarním období děti mohou pozorovat nalévání se mízou, zkoušet pružnost jednotlivých prutů, pomáhat při zalévání nasazených prutů v období sucha, čímž se přirozenou činností učí o životních potřebách této dřeviny. Z prutů se mohou pokusit, za pomocí dospělých, vyplétat ohrádky kolem záhonků. Učí se vnímat přírodu v nejbližším okolí. Vrbičkové tunely jsou významné pro děti jako přírodní úkryt, kde si mohou nejen nerušeně hrát, ale také relaxovat či pozorovat hru světel, která se uvnitř tunelu odehrává.
Aktivity: pozorování, zábava, relaxace, hra, péče o živou výsadbu.
Financováno z dotace.
Ohniště
Význam ohniště pro školní zahradu je nezanedbatelný. Není to pouze estetický doplněk pozemku, ale také prvek, u kterého se můžeme ohřát, dívat se do kmitajících plamenů nebo jej využít k přípravě pokrmů. Od pradávna bylo ohniště společenským místem. Prostor kolem ohniště může sloužit jako místo pro rozvoj soudržnosti kolektivu nebo podpory komunitního života. Děti se mohou seznámit s živlem ohně v reálu, mohou poznávat působení jeho tepla, světla, poznají jeho kouzlo, ale také jeho hrozby. Právě zde jsou děti upozorňovány na nebezpečí a zásady, které se musí v blízkosti ohně dodržovat.
Aktivity: pozorování, zábava, relaxace.
Financováno z dotace.
Stínění nad pískoviště
Zastíněním by děti mohly trávit na pískovišti mnohem více času také v parných letních dnech, kdy je potřeba krýt se před přímými paprsky slunce. V pohodlném stínu by se tak mohly věnovat oblíbeným hrám s pískem. Pískoviště je prostor pro kreativní hru dětí s množstvím přírodního materiálu, pro experimentování s materiály či k navazování a vytváření prvních kamarádských vztahů. Prvek je součástí pohybových a EVVO aktivit na školní zahradě.
Aktivity: hra, zábava, experimentování.
Financováno z dotace.
Blátoviště
Hrátky s vodou jsou suverénně nejoblíbenější dětskou zábavou. Vodní prvek spojený s herními činnostmi, dodává zahradě další rozměr. Voda mění světlo, vnáší do prostoru jemný pohyb a zvuky, láká také množství hmyzu. Tento prvek podporuje rozvoj volné hry a pohybu, kreativitu, spolupráci a interakci s vrstevníky. Voda zahradu oživí, osvěží a pomůže v parných letních dnech vytvořit příjemné mikroklima. Děti se mohou věnovat pozorování vlastností vody, zjišťování, co plave a co se potápí, jaká je energie vody, jak s vodou hospodařit, nebo jak ji zahradit a vytvořit jezírko. Mohou pozorovat i živočichy, kteří se budou k vodnímu prvku přibližovat. Voda přináší dětem zábavu, pohyb, zvuk a z toho plynoucí pohodu. Zároveň si děti vytváří vztah k místu i okolnímu prostředí.
Aktivity: hra, zábava, experimentování, pozorování.
Financováno z dotace.
Mlhová brána
Mlhoviště je zdroj vody, který rozptyluje vodu v jemných kapičkách. V létě slouží k osvěžení dětí i pobavení. Voda v jemných kapičkách mění světlo, v kombinaci s paprsky se v mlhovišti objevuje duha, vnáší do prostoru příjemné mikroklima. V horkých dnech trávíme s dětmi na zahradě, co nejvíce času. Mlhoviště děti osvěží v podobě příjemné spršky, ale také pobaví. Prvek podporuje rozvoj pohybu a interakci s vrstevníky. Voda zahradu oživí, osvěží a pomůže v parných letních dnech vytvořit příjemné mikroklima.
Aktivity: hra, pozorování, zábava.
Financováno z dotace.
Ovocné keře
Výsadba keřů domácího původu k získání praktických zkušeností a poznatků o růstu. Jedlé druhy keřů budou dětem umožňovat uplatňování praktických zkušeností. Získají poznatky o užitečnosti a využití plodů keřů, o významu keřů jako domovu pro drobné živočichy.
Aktivity: pěstitelské činnosti, pozorování růstu, sběr a zužitkování plodů při přípravě pokrmů, smyslové hry.
Financováno z dotace.
Kompostér
Kromě svého hlavního poslání plní kompostéry zároveň úlohu živé pomůcky. Děti si je postupem času oblíbí, zamilují si drobné rozkladače a v neposlední řadě se učí třídit odpad. Často svým nadšením pro kompostování nakazí i rodiče a školní kompostéry se tak plynule mění v kompostéry komunitní. Děti se učí smysluplným činnostem, které přispívají k péči o životní prostředí a okolní krajinu.
Aktivity: výroba kompostu, uložení organického odpadu, pozorování, využívání kompostu při pěstitelských činnostech.
Financováno z dotace.
Nádrže na vodu
Umístěním nádrží na vodu a zachytáváním srážkové vody budou moci děti nejen pozorovat, jak se voda z nebe chová a proč, ale také ji budou moci používat např. K zalévání vyvýšených záhonků či naplňování pítek pro zvířata. Kromě těchto pracovních činností se budou učit zodpovědné spotřebě vody a uvědomí si význam dešťové vody zejména pak v suchých letních dnech.
Aktivity: zachytávání dešťové vody, a využívání dešťovky k zalévání rostlin, pozorování a sledování rozptylových podmínek a stavu hladiny vody v nádržích.
Financováno z dotace.
Rondel javorů
Prvek je součástí prostoru bosonohého chodníku. Výsadbou stromů domácího původu děti získají praktické zkušenosti a poznatky o růstu stromu či o významu stromů pro čištění vzduchu. Děti se budou moci stromů dotýkat, vnímat jejich povrch, zda je hladký nebo drsný, zjišťovat vlastnosti přírodního materiálu pomocí hmatu, pozorovat jeho proměny v ročním období, sbírat listy a využívat je k pokusům a experimentům v prostředí zahrádky, kde mají děti k dispozici např. množství výtvarného materiálu.
Aktivity: péče o výsadby, pozorování, hra, experimentování
Financováno z dotace.
Strom vícekmen
Výsadba osobitého stromu povede k získání zkušeností a poznatků o podobách a růstu stromu či o významu stromů pro čištění vzduchu. Postupem času se ze stromu stane živá „průlezka“. Pohyb na stromě posiluje odvahu dětí, jejich sebedůvěru, spolupráci a spolurozhodování. Prvek podporuje individuální rozvoj pohybových schopností a dovednosti dětí.
Aktivity: pozorování, zábava, relaxace, rozvoj pohybových schopností a koordinace
Financováno z dotace.
Stromy u vstupu – dva strážci
Vysazením dvou dubů u vchodu do zahrady vytvoříme efekt vstupní brány do přírodní zahrady. Výsadba dalších stromů avšak jiných druhů povede k přirozenému sledování rozmanitosti přírody. V zahradě mateřské školy vznikne v kombinaci již se stávajícími stromy sbírka hned několika výrazných dřevin, jakými jsou dub, javor, bříza, lípa, vrba a habr.
Aktivity: pozorování, zábava, relaxace, hra
Financováno z dotace.
Habrové pokoje
Habrové stavbičky jsou pro děti užitečné a podnětné prvky. Jsou zajímavé tím, že se proměňují svým vzhledem v ročních obdobích, ve kterých lze demonstrovat životní cyklus této dřeviny. Po zasazení - koření, raší listy, rostou a časem získávají vyšší pevnost i estetickou hodnotu. Habrové pokoje jsou významné pro děti jako přírodní úkryt, kde si mohou nejen nerušeně hrát, ale také pozorovat a poznávat jejich vlastnosti i vzhled. Učí se vnímat přírodu v nejbližším okolí, ze získaných příjemných zážitků si vytváří pěkný vztah k místu i lidem. Časem budeme keře proplétat a vytvoříme přírodní pokojíčky. Zatím jsme na začátku.
Aktivity: pozorování, zábava, relaxace, hra, péče o výsadby
Financováno z dotace.
Cedulky k rostlinám
Umístění cedulek se správnými názvy rostlin a dřevin umožní rozšiřovat znalosti dětí, avšak i dospělých z řad veřejnosti bez rizika záměny. Cedulky poslouží k ucelenosti zahrady jakožto výchovně – vzdělávacího prostoru dětí. A ačkoliv děti neumí číst celá slova, již v předškolním věku poznávají písmenka a určí první nebo poslední souhlásku a tak budou moci cedulky sloužit také např. k rozvoji předčtenářské gramotnosti či zrakové pozornosti.
Aktivity: vzdělávání, hra, zábava
Přívod vody
Prvek je důležitý s ohledem na plánované vybudování mlhoviště a blátoviště. Jejichž přispění k rozvoji EVVO je popsáno blíže u jednotlivých prvků.
Financováno z dotace.