Spolupráce s Mensou
V Severních Čechách je šest mateřských škol, které spolupracují s Mensou ČR, v Ústeckém kraji jsou to pouze dvě. Jedna z nich je soukromá MŠ Domino v Ústí nad Labem a ta druhá – je právě ta naše Mateřská škola Povrly při ZŠ.
Již v roce 2015 jsme se zaměřili na možnosti péče o nadané děti a objevili jsme možnost zapojit se mezi školky spolupracující s Mensou. Spolupráci nebylo možné navázat tak rychle a během školního roku 2015 – 2016 absolvovaly dvě paní učitelky několikastupňové školení, v rámci kterého se podrobně seznamovaly s unikátní metodou „NTC learning“ a jejími principy. Tato metoda zahrnuje specifická cvičení a aktivity, které prokazatelně zvyšují efektivitu využívání mozkové kapacity v dětském věku. Víme-li, že 75% všech neuronových spojů zakládá lidský mozek do 7. roku (50% do 5 roku), je nutné věnovat efektivitě učení v předškolním věku výraznou pozornost.
Postupně jsme začali využívat jednotlivé prvky. A právě praxe nám ukázala, že tento unikátní systém učení dětského mozku je vhodný nejen pro potenciálně nadané, ale hravou formou může rozvíjet každé dítě. Mezi nejdůležitější prvky Metody NTC patří naprosto přirozené věci, které však děti neobyčejně rozvíjejí, a které běžně zařazujeme do výuky nejen ve třídě Soviček, ale většinu prvků také ve třídě nejmenších Žabiček.
Jedná se například o každodenní motorická cvičení, o cvičení na rozvoj akomodace oka, (které je v dnešní době televizí a tabletů velmi důležité), konstruktivní činnosti a hry, učení abstraktních symbolů (vlajky, značky aut, dopravní značky…) a již zmíněné asociace (např. Česká Republika – Pražský hrad, Krteček, Hokej, Jágr, Bramborový salát…, Amerika – Socha Svobody, hamburger…). V tomto duchu lze pokračovat, každá země má něco typického, s čím můžeme děti seznamovat. Po čase Vás překvapí, když Vám dítě na Big Ben odpoví: „To je v Londýně, v Anglii, tam bydlí královna a mají tam dvoupatrové autobusy, Hello…:)“. A věřte, že odpoví, protože jejich mozek veškeré informace právě v předškolním věku nasákne jak houba bez sebemenší námahy. Dále i vyplňování různých pracovní listů či plnění úkolů (grafomotorických, logických, rozumových, na procvičení zrakové pozornosti…), důležitá je také hudba, rytmizace, cvičení sluchové paměti a pozornosti, zrakové paměti a pozornosti, pobyt venku, chůze po obrubnících, skákání panáka, skákání přes gumu, deskové a stolní hry, paměťové hry, puzzle, pexeso, korálky, mozaiky, modelování, logické hry, hlavolamy a v neposlední řadě HÁDANKY, které zvyšují využití potenciálu dětského mozku. Nejsou to, ale ledajaké hádanky. Říká se jim ENIGMATICKÉ a stimulují děti k hledání nezvyklých řešení.
Pracujeme s interaktivní tabulí, ale také s interaktivní pomůckou "Beebot včelka" a rozvíjíme logické myšlení, prostorovou představivost, plánování a předmatematické dovednosti.
Poznáváme některá písmenka - abstraktní symboly.
Hrajeme piškvorky.
Poznáváme i jiné státy a kultury. Poznáváme jejich vlajky a typické znaky.
Moc rádi cvičíme - v herně, venku..všude :)
Výtvarné tvoření je také prostor pro střídání logických řad.
Skáčeme panáka.
Skáčeme přes gumu.
Učíme se spolupracovat.
Poznáváme abstraktní symboly - znaky typické pro Českou republiku.
Předmatematické tvoření :)
Poznáváme mapu světa.
Hlavolamy.
V dílničce vedeme děti k samostatnosti. Při tvoření samostatně uvažují, jak se asi výrobek vyrábí, a co vše musí udělat.
Samy si pak obkreslí šablonku, vystřihnou, nalepí a podle fantazie dokreslí detaily.
Většina tvoření je propojená také s předmatematickými představami.
Skládáme tangrami.
Na chodbách máme cestičky opět k procvičení rovnováhy a správného držení těla.
Procvičování jemné motoriky a "pletení" s postupem.
Grafomotorická cvičení máme i na zdi :)
Překážkové dráhy zaměřené na rovnováhu :)
Poznáváme Evropu.
Bludiště :)
Procvičujeme logické uvažování :)
Známe vlajku České Republiky.