Alternativní vzdělávací program
Alternativní vzdělávací program „Začít spolu“ je program zdůrazňující individuální přístup k dítěti, partnerství rodiny, školy a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání. Klade důraz na podnětné prostředí, netradiční členění třídy do center aktivit, kooperativní a prožitkové učení. Děti jsou vedeny k samostatnosti, soustředěné práci, vyhledávání informací a jejich třídění, ale i ke spolupráci a vzájemnému naslouchání. Učí se vyjádřit své myšlenky a názory, vyslechnout rady, doporučení ostatních a zhodnotit práci. Program Začít spolu buduje základy pro postoje, znalosti a dovednosti životně důležité pro člověka, který se bude vyrovnávat s nároky a problémy současnosti 21. století. Připravuje děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se efektivně a aktivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem.
Hlavní záměry vzdělávacího programu "Začít spolu" tedy jsou:
- důraz na individuální přístup ke každému dítěti
- vedení dětí k samostatnému rozhodování – k volbě a odpovědnosti
- rozvíjení schopností, znalostí a dovedností dětí prostřednictvím plánované činnosti v centrech aktivit a pozorování
- spoluúčast rodičů na vzdělávání
ATELIÉR – zde mají děti dost volnosti a příležitost, aby mohly experimentovat a vyzkoušet si nápady,rozvinout v sobě vlohy, které v dospělosti uplatní ve svých profesích. Centrum Ateliér je dostatečně velké, pomůcky jsou dětem dostupné, na policích je veškerý výtvarný materiál. Děti zde modelují, malují, kreslí, vytváří koláže, prostorové výrobky z papíru, textilu a jiných materiálů, vystřihují, batikují, kašírují, objevují nové techniky.
DOMÁCNOST – pracovní koutek, kde si děti mohou hrát na domácnost, a to nejen „jako“, ale doopravdy. Nádobí je funkční, „opravdové“. Zde děti připravují zeleninové a ovocné saláty, připravují pomazánky, pečou cukroví.
DÍLNA – pracovně-technicky zaměřené centrum aktivit kde mají děti možnost pracovat s různými materiály a nástroji, které obyčejně vidí v dílnách svých rodičů. Základním vybavením tohoto centra je ponk. Děti zde zatloukají hřebíky, řežou kousky z prkýnek, zhotovují různé předměty, využívají plastové láhve, opravují poškozené hračky, vytvářejí doplňky k hrám v jiných centrech.
POKUSY A OBJEVY – toto centrum slouží k různým pozorováním, pokusům, k pěstování rostlin a k objevování. Koutek je vybaven různými přírodninami - kamínky, mušle, kousky kůry, mech apod. a také pomůcky potřebné k pokusnictví lupy, mikroskop, zkumavky, písek, různé nádobky. Děti mohou pozorovat lupou nebo mikroskopem hmyz, rostliny, strukturu přírodnin, pozorovat vypařování vody, dělat otisky a odlitky ze sádry, míchat barvy, pozorovat, jak klíčí luštěniny.
KOSTKY - toto centrum je dostatečně velké a je umístěné v části třídy, kde není velký provoz, aby si děti mohly stavby ponechat do odpoledne nebo do příštího dne. Postupně je mohou dál dotvářet a vylepšovat. Pomůcky máme v otevřených policích a v kontejnerech. Z kostek si děti mohou stavět cokoliv chtějí, nelze stavět ani „chybně“, ani správně. Protože neexistuje jediný správný vzor. Děti mají volnost ve výběru, prostor pro vlastní vkus, sebevyjádření a rozvoj představivosti, fantazie a tvořivosti. Procvičují si zde hrubou a jemnou motoriku, zvyšují sebedůvěru, rozvíjejí sociální a jazykové dovednosti, získávají cit pro geometrické obrazce.
MANIPULAČNÍ A STOLNÍ HRY – centrum je zaměřené především na rozvoj jemné motoriky, fantazie, trpělivosti, vůle pro dokončení díla, poznávání barev, geometrických tvarů, číslic, zvířat, rostlin, druhů práce. Toto centrum je situované do klidnější části třídy, kde je stůl, židle, otevřené police. Děti zde mají k dispozici různá pexesa, domina, puzzle, skládačky, korálky, mozaiky, magnetické tabulky, stavebnice Lego, Seva a společenské hry.
VODA A PÍSEK – toto centrum máme umístěné hned vedle ateliéru, neboť vyžaduje prostor v blízkosti hygienického zařízení a s podlahovou krytinou, která se dá snadno udržovat. Je zde umístěn stůl, který má na místo pracovní desky zapuštěnou vaničku, ve které je písek nebo voda, a to podle potřeby, tématu nebo projektu. Je vybaveno kbelíky, lopatkami, formičkami, odměrkami, síty, plovoucími hračkami. Děti mohou přelévat vodu, hrát si s plovoucími hračkami, psát do písku, stavět z písku, přesívat suchý písek, dělat bábovičky.
HUDBA – hudba je univerzálním prostředkem komunikace, zábavy, poučení i uklidnění dětí. Je jedním z nejbohatších zdrojů pro učení dětí předškolního věku a nedílnou součástí každodenního programu. Centrum je situováno ke klavíru. Děti zde mají k dispozici rytmicko-melodické nástroje, triangl, chrastítka, zvonkohru i nástroje, které si vyrobily samy.