PŘÍRODNÍ ZAHRADA
V létě roku 2020 získala škola ve výzvě Národního programu životního prostředí dotaci k realizaci projektu přírodní zahrady pro MŠ Povrly. Projekt byl spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.
Celkové způsobilé výdaje: 570 120,00 ,- Kč
Výše příspěvku SFŽP ČR: 484 602,00 ,- Kč
Výše příspěvku žadatele: 85 518,00 ,- Kč
Hlavní myšlenkou a konceptem nové zahrady je vytvoření vztahu mezi stromy, rostlinami, herními prvky a aktivitou dětí. Zahrada dětem poskytuje kontakt s přírodou, nabízí prostor pro hru, zábavu, rozvoj pohybových schopností, pozorování, pěstování, relaxaci, experimentování a poznání. Jednotlivé prvky jsou vždy spojeny se stromy, které se v části zahrady nachází. Hned u vchodu do zahrady stojí dva dubový strážci, kteří postupem časem vytvoří kouzelnou vstupní bránu do zahrady. A když touto branou projdete, zjistíte, že...
V klidném březovém háji lze vnímat příjemné rozptýlené světlo, šelest listí, bílou kůru, jemné větvičky, malé lístky, létající semínka a hnízdění ptáků. To vše mohou děti krásně vnímat ze zavěšených houpajících sítí, ve kterých s dětmi v letních měsících také odpočíváme místo odpočinku na lehátkách ve školce.
Skupina vrb je ideální strom k prolézání. Vzrostlé vrby doplňují vrbové tunely, které jsou významným přírodním úkrytem stejně tak jako herním prvkem. Vrba je perfektní dřevinou k pozorování proměn v ročních obdobích. V jarním období děti mohou pozorovat nalévání mízou, zkoušet pružnost jednotlivých prutů a vyplétat dle fantazie jarní dekorace.
Pod lípami se skrývá blátoviště, které dětem umožňuje suverénně nejoblíbenější dětskou zábavu. Hrátky s vodou a pískem. Tento vodní prvek společně s mlhovou bránou dodává zahradě nový rozměr. Voda mění světlo, kouzlí duhu, vnáší do prostoru jemný pohyb, zvuky, láká množství hmyzu. Oba prvky podporují rozvoj volné hry a pohybu, kreativitu, spolupráci a interakci s vrstevníky. Voda zahradu oživí, osvěží a pomůže v parných letních dnech vytvořit příjemné mikroklima.
Pod rondelem mladých javorů je umístěn pocitový chodník, kde děti mohou rozvíjet smyslové, především pak hmatové vnímání a to „tak trochu jinak“ - bosými nohami.
Vzrostlé stromy doplňují mladé habry vysazené velmi blízko sobě, tak aby z nich časem vyrostl osobitý strom, umožňující proplétání a lezení. Tato živá průlezka bude sloužit k pohybu po stromě a posilovat odvahu dětí, jejich sebedůvěru, spolupráci i rozhodování. Hned vedle skalníkového průlezu vzniknou časem z této dřeviny také kruhové domečky a bunkry pro soukromou hru dětí.
Velmi významným prvkem zahrady jsou vyvýšené záhony, na kterých pěstujeme s dětmi bylinky a jiné trvalky, ale také jahůdky nebo hrášek. Děti se věnují pěstitelským činnostem, pozorují růst a proměnu rostlin. V zahradě je dále mnoho druhů jedlých keřů (rybízy, ostružiny, maliny, josty, angrešty, arónie a lísky). Výpěstky pravidelně využíváme ve školní kuchyni. Samozřejmostí je pak systém zachytávání dešťové vody a kompostování. Neopominutelnou dominantou zahrady jsou dvě velká tee-pee (naše venkovní třídy) a rozlehlé ohniště pro společenská setkání. Pro zvířátka jsou v zahradě umístěny budky, krmítka, domečky a pítka.
K principu přírodních zahrad se už po celé Evropě přihlásily tisíce lidí. Naše zahrada byla úspěšně certifikována na jaře 2021 ekologickým institutem Veronica. V Ústeckém kraji jsme však teprve druhou certifikovanou školní zahradou a celkově je sever Čech, na rozdíl od zbytku ČR, i v tomto ohledu zapomenutou krajinou. Nenechte se však zmýlit. Certifikace zahrady neznamená ocenění, ale závazek či jakousi chloubu pro držitele. Plaketkou „PŘÍRODNÍ ZAHRADA“ vyvěšenou u vstupu do zahrady, dáváme najevo svoji filozofii a snažíme se šířit myšlenku trvale udržitelného zahradničení.
A v čem tedy spočívá filosofie „PŘÍRODNÍCH ZAHRAD“?
1. V zahradě se nepoužívají minerální hnojiva, pesticidy, herbicidy, chemické postřiky a rašelina k úpravě půdy. 2. V zahradě jsou umístěny přírodní prvky: plané keře nebo živý plot z planých keřů, květnatá louka s planými rostlinami nebo přirozená louka, květnatý trávník nebo přírodní trávník s planými bylinami, divoký koutek, mimořádná stanoviště (vlhká nebo suchá), listnaté stromy a domácí jehličnany, ekologicky cenné domácí květiny a kvetoucí trvalky. 3. K obhospodařování zahrady je využíván kompost a dešťová voda zachycená v nádržích na vodu, v zahradě jsou ubytovací místa pro zvířecí pomocníky, užívají se k přírodě šetrné materiály a postupy, mulčuje se, pěstuje se zelenina, ovoce a bylinky ve smíšených kulturách, plodiny se střídají, využívá se zelené hnojení.
Pokud Vás téma zaujalo, podívejte se na webové stránky institutu Veronica nebo na webové stránky www.prirodnizahrady.eu, kde jsou k vidění opravdu krásné ukázkové přírodní zahrady. Naším přáním do budoucna je stát se také ukázkovou přírodní zahradou a být inspirací i pro jiné školky a školy v okolí. Čeká nás ovšem ještě dlouhá cesta, nyní zahrada i rostliny potřebují především čas a péči.