První den
1) EVIDENČNÍ LIST DÍTĚTE (ke stažení v sekci dokumenty, případně vyzvednout v MŠ)
EVIDENČNÍ LIST MUSÍ BÝT V DEN NÁSTUPU ŘÁDNĚ VYPLNĚN ZÁKONNÝMI ZÁSTUPCI. BEZ TOHOTO DOKUMENTU NEMŮŽE BÝT DÍTĚ V MATEŘSKÉ ŠKOLE. ODEVZDÁVÁ SE TŘÍDNÍ UČITELCE.
2) PŘIHLÁŠKU KE STRAVOVÁNÍ (ke stažení v sekci dokumenty, případně vyzvednout v MŠ)
NA ZÁKLADĚ PŘIHLÁŠKY VÁM BUDE PŘIŘAZENO EVIDENČNÍ ČÍSLO (VARIABILNÍ SYMBOL K BANKOVNÍM PŘEVODŮM). ODEVZDÁVÁ SE V JÍDELNĚ U VEDOUCÍ STRAVOVNY.
KOMPLETNÍ SEZNAM VĚCÍ, KTERÉ VAŠE DÍTĚ POTŘEBUJE DO ŠKOLKY NALEZNETE ZDE
1. První den je dobré počítat s větší časovou rezervou, příchod neuspěchat, nebýt nervózní. Pokud máte tu možnost a dohodnete se s paní učitelkou, můžete s dítětem první dny nějaký čas po příchodu ve školce pobýt. Můžete si s dítětem pohrát, ujistit ho, že není třeba se něčeho obávat. S paní učitelkou můžete probrat svá očekávání, konzultovat požadavky a potřeby dítěte. Doporučujeme maminkám, aby paní učitelky seznámily se všemi návyky a zvyklostmi dítěte, aby jejich adaptace byla snazší. Vezměte na vědomí, že je tu paní učitelka i pro ostatní děti. Pokud máte více dotazů nebo chcete řešit citlivé téma, dohodněte se s paní učitelkou na komunikaci mimo dobu příchodů.
2. Doporučujeme první dny vyzvedávat dítě po obědě.
3. Raději si přivstaňte, abyste neměli uhoněné ráno. Ve školce budete včas a dítě bude mít dostatek času pro volnou hru.
4. Zpočátku by se dítě nemělo nutit do činností a hry. Některé děti jsou v adaptačním období raději v roli pozorovatele. To samozřejmě neznamená, že se mu ve školce nelíbí, jen v sobě nemá tolik odvahy. S dítětem si o školce povídejte, ale neříkejte co má a nemá druhý den dělat. Povídejte si s ním, co ve školce vidělo, co se mu líbilo, ale neklaďte na něj požadavky, že si musí hrát a zapojovat se do činností. Učitelky jsou profesionálové a samy dokážou děti zapojit do režimu školky, zabavit je, motivovat k činnostem, odpoutat jejich pozornost od stýskání.
5. Často se stává, že maminky snáší odloučení od dítěte hůře než dítě samotné. Důvěřujte paní učitelkám, které mají zkušenosti a jsou na adaptaci dětí připravené. I když se loučíte s plačícím dítětem, neznamená to, že dítě ve školce propláče celý den. Zkuste se přesto usmát, popřát hezký den. Rozhodně dítěti nedávejte najevo, že jste smutní, a že může za vaše rozrušení. Po vašem odchodu paní učitelky dítě zabaví, zaujmou hračkami, hrou a dítě ztratí pojem o čase. Najde si zábavu mezi vrstevníky, zapojí se do her, činností a čas ve školce mu uteče daleko rychleji než vystresované mamince v práci. Pamatujte na to, že když jste vystresovaní, dítě tuto nejistotu vycítí a adaptace bude složitější.
7. Po rozloučení se do třídy opakovaně nevracejte, nemusíte se ubezpečovat, že je dítě v pořádku. Paní učitelky vědí, co mají dělat. Můžete se s paní učitelkou dohodnout, že později zavoláte. V každém případě vás paní učitelky budou kontaktovat, pokud to bude nutné.
8. Pokud je pláč dítěte k "neutěšení" je lepší dobu odchodu zkrátit, dítě ubezpečit, že si pro něj přijdete a loučení neprodlužovat.
9. Při vyzvedávání dítěte ze školky se může stát, že dítě reaguje pláčem. To je naprosto přirozená reakce. Hlavně dítě nelitujte, že muselo být přes den samo bez vás - to mu rozhodně neprospěje.
10. Délka adaptace je u každého dítěte individuální. U někoho může trvat několik dní, u jiného dítěte několik týdnů. Stává se, že se dítě adaptuje naprosto bez problémů a až po měsíci se může objevit u dítěte protest k docházce do školky, nechce se mu vstávat. Buďte proto trpěliví a důslední.
Při nástupu do mateřské školy klademe velký důraz na adaptaci dětí. Rodiče mohou své děti přivádět a odvádět tak, jak jim rodinné i pracovní podmínky dovolí a zcela dle jejich přání (toto se netýká dětí, které plní povinnou předškolní docházku v čase od 8.00 - 12.00). Všechny děti se mohou navzájem ve třídách navštěvovat, pobývat se svými kamarády, není striktně dodržováno rozdělení do jednotlivých tříd. Rodiče mohou se svými dětmi ve školce pobýt a pohrát si :)
Významnou skupinku tvoří děti dvouleté, jejichž adaptační proces je mnohem citlivější, rodiče by měli počítat s možností, že jejich dítě nebude na mateřskou školu a odloučení od rodičů připravené a zralé. Je žádoucí mít v záloze i "plán B" a reagovat citlivě a rozumně na potřeby dítěte. Tou největší potřebou dvouletého dítěte je pocit jistoty a bezpečí a umístění "nezralého dvouleťáčka" může výrazně poškodit zdravý psychický i emoční vývoj dítěte, takové jednání může vést dokonce k deprivacím a to může jedince poznamenat na celý život. Rodiče dvouletých dětí by proto měli počítat i s tím, že si děti zpočátku budou vyzvedávat po obědě, a to především v zájmu zdravého psychického vývoje.
Rodičům doporučujeme využít adaptační dobu, kdy mohou se svými dětmi pobývat ve třídách. Adaptační doba a způsob adaptace je u každého dítěte zcela individuální, vše je o dohodě mezi rodiči a pedagogy. Některé dítě adaptaci vůbec nepotřebuje jiné ano :) Adaptace probíhá po přijetí do mateřské školy z bezpečnostních důvodů, nikoliv před přijetím.
1. Mluvte s dítětem o tom, jaké je to v mateřské škole, co se tam dělá, přijďte se s ním podívat na prostředí, seznamte se s paní učitelkou.
2. Zvykejte dítě na chvíle odloučení, začněte v domácím prostředí. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout, že i když jej opouštíte, vrátíte se.
3. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do mateřské školy. Ujistěte ho, že to zvládne, zvýšíte tak jeho sebedůvěru. Aby dítě chodilo do MŠ rádo, musí si k ní vybudovat kladný vztah. Nikdy mu mateřskou školou nevyhrožujte, vyhněte se výhrůžkám typu "Když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne....".
4. Vaše dítě se bude cítit dobře tehdy, když bude mít pocit jistoty. Veďte dítě k samostatnosti, pomůžete mu zbavit se nejistoty. Procvičujte samostatnost zvláště v hygieně, oblékání, jídle. Ujistěte ho o tom, že paní učitelka mu ráda pomůže.
5. Promluvte si s paní učitelkou o možnostech postupné adaptace - s dítětem ze začátku můžete jít do třídy, hrát si s dětmi na zahradě, připojit se na procházce apod.
6. Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Paní učitelka vaše dítě brzy uklidní a pomůže mu překonat stesk.
7. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného, co mu navodí kontakt s domovem - např. plyšovou hračku, látkový kapesníček.
8. Plňte své sliby - když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít. Dítě je potom nešťastné, ztrácí důvěru a pocit bezpečí a prostředí mateřské školy bude vnímat negativně.
9. Za pobyt v mateřské škole neslibujte dítěti odměny. Nepřijme nové prostředí přirozeným způsobem. Pokud den ve školce proběhne v pohodě - pochvalte dítě a motivujte je k dalšímu pobytu.
10. Zamyslete se nad tím, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu a obavy rodičů, silně emočně reagují. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčení o tom, že dítě do mateřské školy dát chcete, pak byste měli jeho nástup přehodnotit. Případně se v rodině dohodněte, že dítě do mateřské školy bude vodit ten, který s tím má menší problém.